الاثنين، 20 يوليو 2009

إضحك مع قرنى التمرجى والدكتور عزت ..

.
هذا الموضوع له علاقة بقسم : إضحك من قلبك ، ثقافة لذيذة




المشهد الأول :



" يجلس قرني التمرجي في عيادة الدكتور عزت "

رجل : " لقرني " هو الدكتور فين أنا قاطع مستعجل بقالي أربع ساعات .. المغص اللي كان عندي راح وضهرى هو اللي تاعبنى من كتر القعدة .


قرني : الدكتور زمانه جاى ... وبعدين الناس كلها قاطعة مستعجل ولا عايزنى أسفرك تتعالج بره ..!!

امرأة : عندي صداع هيخلى دماغي تلف تلتمية وستين درجة .

شاب : " لقرني " هات يا عم فلوسي أنا هنزل ألعب بلاى ستيشن .

قرني : فلوسك إيه هو إنت حاططها في البوسطة .. يا جماعة اتسلوا دا الدكتور مشترك في النايل سات .

الرجل : ينظر إلى التلفاز فيجده جثة هامدة ... ولما فيه تليفزيون ما تفتحه .!!

قرني : وشرفك هو كده مفتوح ..!!



المشهد الثانى :


يظهر الدكتور عزت والدكتورة كريزة في مطعم .

كريزة : خايفة تكون بتتسلق على حبلى الشوكى عشان مصلحة .. حاسة إنك بتحبنى دعامة بعد ما التجاعيد اتحفرت في وشى زى الأرض الزراعية ...

دكتور عزت : طب إنشا الله تجيلى كل الأمراض وأتمسك في عمليات إجهاض .. يارب اللقمة اللي باكلها تنزل حريق وتتحشر في المرئ لو كنت باستخدمك قسطرة .

كريزة : يبقى ناخد فترة نقاهة وما تتصلش فيها خالص .. نبعت لبعض إس إم إس على قناة المعلومات ...

دكتور عزت : ينهض في غضب .. كده أنا هاخد موقف كان لازم أعمله من زمان .. أنا هزود سعر الكشف عندي .


المشهد الثالث :


تتعالى الاشتباكات مع قرني في العيادة ..



رجل :
يا جدع كلمه ع الموبايل أمراض الدنيا عدت عليا وأنا قاعد .

قرني : ما ينفعش يا بيه .. الموبايل بتاعه اتدلق عليه سافلون ...


المشهد الرابع :


يصل دكتور عزت ويركن عربته بهمجية فيخبط رجلاً ...


المشهد الخامس :


يتهيأ المرضى للكشف بعد دخول د.عزت ...

شاب : لرجل قلتلى الدكتور ده تخصص إيه ؟؟

الرجل : هو أساساً أنف وأذن بس أنا خالع عنده ضرس قبل كده ..!!

الشاب : المهم يكون كويس أنا أول مرة أجي .

الرجل : أنا بتعالج عنده من زمان لما كان عندي تليف في الكبد ...

الشاب : ودلوقتى ؟؟

الرجل : بقى فيه تليف بس ..!!


المشهد السادس :


يظهر د.عزت مع أحد المرضى في حجرة الكشف .

المريض : يا دكتور علاج البرد بتاعك مش عاملي حاجة .. دا انت لو كاتبلى على كيس مناديل كان زماني خفيت ..!!

عزت : يا أستاذ انت عندك دورين برد فوق بعض .. اللي زيك ما يروحش لدكتور.. إنت تروح رئاسة الحي ..!!؟؟

0 التعليقات:

إرسال تعليق